Ako by vyzerala Bratislava, keby bola reklama všade?
Nelegálna reklama a nielen tá, kradne verejný priestor a bráni pekným výhľadom. Situácia sa nezlepšuje. Skôr naopak. A to aj napriek sľubom primátora zamedziť jej. Bratislava, bohužiaľ, trpí na novodobú chorobu – takzvaný vizuálny smog.
Bratislava sa ponára do smogu. Vizuálneho. Desiatky lokalít v našom meste trápi premnoženie reklamných tabúľ. Ide o dlhotrvajúci problém, ktorý kvári obyvateľov mesta vo viacerých lokalitách. V poslednej dobe sa rozmohli reklamy na stenách domov, strechách panelákov, tabule najmä v okolí stromov, zelene, na priechodoch pre chodcov či na dopravných značkách.
Najhoršie sú na tom lokality ako Trnavské mýto, Slovnaftská ulica, Košická ulica, Pražská a mnohé ďalšie.
Bojovať s reklamou v meste je ako bojovať s veternými mlynmi. Na jednom mieste zmizne, na druhom pribudne. Hoci sa primátor pustil do boja voči nelegálnej reklame a podarilo sa od nej vyčistiť napríklad Manderlák v Starom Meste, na novej Dunajskej promenáde pribudli hneď dva bilboardy a pred pár dňami rozhnevala obyvateľov mesta obrovská reklama priamo na OD Tesco na Kamennom námestí.
Bratislavský Okrášľovací Spolok už v tejto súvislosti podal podnet na Odkaz pre starostu aj priamo na magistrát. Bigboard je ale stále zavesený na budove a bije do očí každému, kto tadiaľ prechádza.
Bez zmeny?
Ako by to dopadlo, ak by reklama prenikla na všetky turisticky zaujímavé miesta? Keby visela na stromoch, na hrade, pamiatkach? Práve takýmto netradičným projektom upozornil presne pred rokom na dlhotrvajúci problém v našej spoločnosti Jaroslav Novák.
„Tu môže byť Vaša reklama“ bola jednodňová expozícia, ktorú vytvoril v rámci svojej bakalárskej práce na hrade Pajštún. „Ku tejto prírodno-kultúrnej pamiatke sme pristupovali s veľkým rešpektom, nič nebolo poškodené, všetky nápisy boli odstránené a priestor bol uvedený do pôvodného stavu,“ hovorí Jaroslav Novák.
Projekt podľa jeho slov nepokračuje, narozdiel od množenia reklamy v meste, no poukázal na dlhodobý problém umiestňovania nelegálnej reklamy nielen v Bratislave. Povolenie na rozmiestnenie reklamy nemal, no ako hovorí, „ani reklamné spoločnosti si často nepýtajú povolenia a reklamy len tak umiestňujú vo verejnom priestore“.
„Teraz keď sa mi akcia po roku pripomenula a nielen mne, ale aj iným ľudom, ma okolie nahovára, nech spravím ešte niečo podobné. Sám ešte neviem, popri práci a iných povinnostiach mi neostáva moc času nazvyš na podobné projekty. Nevylučujem ale jednorázovú akciu podobného typu. V Bratislave však je niekoľko aktivistov, ktorí svoju prácu robia dobre v boji proti vizuálnemu smogu,“ uzavrel Jaroslav Novák.
Čítajte tiež: Nelegálne reklamné trojnožky sú stále v uliciach mesta. Primátor sa ich chce zbaviť za každú cenu