Cyklomost slobody slávi 3. narodeniny. Viete, koľko ľudí ním ročne prejde?
Cyklomost slobody v bratislavskej Devínskej Novej Vsi sa stal nielen obľúbeným miestom pre cyklistov a peších turistov, ale aj vzorovým projektom pre diela cezhraničnej spolupráce. Po troch rokoch, ktoré tento týždeň uplynuli od oficiálneho otvorenia cyklomosta, zdôraznil Pavol Frešo.
„Viackrát som sa stretol s tým, že náš projekt bol uvádzaný v materiáloch venujúcich sa využitiu eurofondov v rámci cezhraničného partnerstva, v tomto prípade sa stal akými referenčným projektom,“ uviedol Frešo. Most vníma aj ako symbol Schengenu a jeho princípov. „Vďaka nemu sa môžeme stretávať, navštevovať, môžeme spoločne zdieľať tento priestor,“ pripomenul.
Za najlepší dôkaz úspešnosti projektu cyklomostu považuje údaje o chodcoch a cyklistoch, ktorí ho využívajú.
„Podľa sčítačiek po ňom prešlo v priebehu roka, od začiatku júla 2014 do konca júna 2015, približne 107.000 cyklistov a chodcov,“ informoval Frešo. Podľa štatistík kraja prejde cez most denne v priemere 170 chodcov a 120 cyklistov. Najfrekventovanejším dňom je nedeľa.
Pribudnúť majú ďalšie cyklomosty
Frešo zdôraznil že Cyklomost slobody by nemal byť v Bratislavskom kraji osamotený, naopak, mal by byť vzorom pre ďalšie cyklomosty ponad Moravu.
„Cyklomosty, resp. cyklolávky by sme chceli v najbližších štyroch rokoch vybudovať v Gajaroch, Malých Levároch i Vysokej pri Morave,“ informoval predseda BSK. Ako dodal, perspektívu týmto projektom dáva aj nová dohoda o cezhraničnej spolupráci medzi BSK a Dolným Rakúskom, ktorú v piatok (25.9.) schválili poslanci Bratislavského kraja.
Výstavba cyklomosta medzi Devínskou Novou Vsou a rakúskym Schlosshofom sa začala v septembri 2011. Most bol sprístupnený verejnosti v polovici augusta nasledujúceho roka, oficiálne ho otvorili 22. septembra 2012. Most, ktorý postavilo konzorcium Ingsteel a Doprastav, stojí v historickej trase a slúži cyklistom, peším turistom a záchrannej službe.
Z celkovej dĺžky lávky 955 metrov tvorí oceľová mostná konštrukcia 525 metrov, šírka lávky je 4 metre, čo umožňuje prejazd vozidiel záchranných zložiek. Cyklisti pri jazde mostom prekonajú výškový rozdiel 7 metrov. Projekt cyklomosta bol spolufinancovaný v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko 2007–2013.
Cyklomost získal aj niekoľko architektonických cien. V roku 2014 to napríklad bola cena verejnosti v architektonickej súťaži CE•ZA•AR. V roku 2013 získal 2. miesto v súťaži Stavby roka a autor mosta, architekt Milan Beláček získal za návrh stavby cenu ministra hospodárstva.
ilustračná foto