Anketa s kandidátmi na primátora: Zlepšiť dopravu a viac zelene chcú všetci
Čo by zmenili kandidáti na primátora v prípade ich úspechu?
Ide o súčasného primátora Milana Ftáčnika, známeho herca, politika, ale aj tribúna novembrovej revolúcie Milana Kňažka, právnika a komunálneho politika Iva Nesrovnala a občianskeho aktivistu Miroslava Draguna.
Môžete v krátkosti menovať tri priority z vášho volebného programu?
Milan Ftáčnik:
Volebný program na obdobie 2014–2018 predstavím začiatkom októbra. Bude postavený na myšlienke, že Bratislava má byť mestom pre ľudí, dobrým miestom na život. Mám štyri priority – pokračovať v podpore verejnej, cyklistickej a pešej dopravy dokončením projektov z tohto obdobia a novými projektami ako je napríklad električka až po Janíkov Dvor v Petržalke. Po druhé, naďalej presadzovať otvorenú samosprávu, ktorá bude efektívna a súčasne aj inteligentná v zmysle konceptu Smart city.
Treťou prioritou je zelené a zdravé mesto, zamerané na zvýšenie kvality života, zelene v meste a udržateľného životného prostredia. Štvrtou prioritou je sociálna súdržnosť mesta, kde chcem pokračovať vo výstavbe nájomných bytov, realizovať program aktívneho starnutia pre seniorov a aktívne pracovať s ľuďmi bez domova. To všetko sa dá len vtedy, ak dokážeme naďalej zodpovedne nakladať s mestskými financiami, čo bude výzva aj pre ďalšie volebné obdobie.
Milan Kňažko:
V prvom rade je to doprava a parkovanie, toto je kapitola sama osebe a jej vyriešenie nebude jednoduché. Problém v Bratislave máme nielen s kvalitou ciest. Je nevyhnutné konečne zaviesť mestský parkovací systém, ale aj rozhýbať roky spomínaný nosný dopravný systém a integrovanú dopravu, aby sme odľahčili cesty od každodenne do mesta prichádzajúcich automobilov. Potom je to zeleň, dnešný systém umožňuje magistrátu robiť napríklad výrub zelene bez toho, že by išiel štandardným pripomienkovaním verejnosti, ako to bolo v prípade aleje na Trenčianskej ulici.
No a kľúčovou zmenou je, aby magistrát začal komunikovať nielen s verejnosťou, ale aj s mestskými časťami. Pretože dnes táto komunikácia nefunguje, ako naposledy ukázal spomínaný výrub na Trenčianskej ulici. A bez toho, že bude fungovať koordinácia medzi mestskými časťami a magistrátom, tu budeme mať taký chaos, ako je tu dnes. V neposlednom rade chcem aj odpolitizovať fungovanie mestských firiem. Stranícka kolonizácia ovládla nominácie do podnikov, ktoré musia fungovať čisto profesionálne – manažérsky.
Ivo Nesrovnal:
Tri hlavné priority sú doprava, čistota a výstavba. V oblasti dopravy chcem, aby sa nám postupne podarilo dostať ľudí z ciest na koľaje, pretože Bratislava na to má vytvorené podmienky na mestskú rýchlodráhu, len ich zatiaľ nevyužíva. Tým by sa do veľkej miery vyriešil aj súvisiaci problém, a to je nedostatok parkovacích miest.
V oblasti čistoty mám na mysli nielen oveľa väčší dôraz na čistotu ulíc, do ktorej musí mesto investovať oveľa viac peňazí ako je to dnes, ale aj tzv. vizuálny smog. Žil som vo viacerých európskych metropolách a precestoval som azda celú Európu, ale nikde som nevidel toľko billboardov a graffiti ako práve v Bratislave, to treba zmeniť. A treťou prioritou je poriadok vo výstavbe, kde musíme zaviesť princíp, že pravidlá nesmú určovať developeri, ale mesto. Investori sa musia podieľať na rozvoji územia a Bratislava potrebuje výškovú reguláciu.
Miroslav Dragun:
Moje základné priority sú:
- Transparentnejší magistrát a silnejší hlavný architekt
- Aktívna spolupráca s mimovládnymi organizáciami a ich zapojenie do fungovania magistrátu a mesta
- Ochrana životného prostredia v Bratislave (ochrana lesoparku, Karloveskej zátoky, nie ropovodu).
Oslovili sme aj kandidátku strany Sieť Tatianu Kratochvílovú. Tá sa však do svojej oficiálnej úvodnej tlačovej besedy nechce vyjadrovať.