Bratislava trochu inak: Desať vecí prečo (ne)milovať Bratislavu
Milovaná aj nenávidená, taká je naša Bratislava. Jedni na ňu nadávajú, druhí si zase život niekde inde nevedia predstaviť. Čo ale môže prekážať ľuďom, ktorým naše hlavné mesto leží v zuboch? Prinášame vám prehľad desiatich vecí, ktoré takzvaným „hejterom“ pravdepodobne na Bratislave vadia.
1. Krásne ženy s vysokými požiadavkami
Bratislava je známa krásnymi ženami, ktoré tu môžete stretnúť na každom rohu. Ale mnohí si myslia, že dievča z „Blavy“, to sa rovná „zlatokopka“. Usudzujú to z toho, že keď sa prejdete po nákupnom centre (teraz ruku na srdce) na takéto ženy skutočne natrafíte. Táto fáma býva častokrát parodovaná v rôznych humoristických reláciách.
Napríklad v televíznom seriály Mafstory si podobný typ ženy zahrala Gabriela Dzúriková, keď bravúrne stvárnila klasickú „pipku“, ktorá miluje predovšetkým nakupovanie. Ďalším príkladom sú aj postavičky Cuky a Luky z humornej relácie Kredenc. Herečky Petra Polnišová a Zuzana Šebová zvládli svoje úlohy na jednotku.
No pozor, v Bratislave sú aj iné dievčatá, ktoré si ako priority nedávajú nájsť si iba bohatého muža a starať sa predovšetkým o svoj zovňajšok.
2. Stavby „načas“
Tomuto fenoménu môže mesto vďačiť za omieľané kauzy ako prestavba Starého Mosta, rekonštrukcia Štúrovej ulice, či celkový dopravný nosný systém, do ktorého spadá aj vybudovanie električkovej trate do Petržalky. Všetky tieto projekty sú stále v nedohľadne a robia nepekné meno Bratislave. Dobrým príkladom je aj výstavba nového Národného futbalového štadióna, ktorého sa snáď všetci raz dožijeme.
3. Staré mesto = drahý alkohol a kebab
Historické centrum mesta má byť výkladnou skriňou každej metropoly. Bratislava sa môže pýšiť rekordným počtom barov a predajní s rýchlym občerstvením na meter štvorcový. Na internetovej stránke www.oma.sk nájdete štatistiku, že v Starom Meste sa nachádza až 665 prevádzok určených na stravovanie (bary, krčmy, reštaurácie, stánky s rýchlym občerstvením). To je vcelku dosť nemyslíte?
Nehovoriac, že ceny v nočných podnikoch sú doslova prehnané a dovoliť si ich môžu len vyvolení a opití anglickí turisti. Mnoho občianskych iniciatív neustále bojuje za to, aby mesto výraznejšie podporovalo historické pamiatky, ktoré sa v centre nachádzajú, pretože tie sa strácajú medzi početnými podnikmi.
4. Cyklisti (ne)majú zelenú
Nadšenci bicyklov už asi nad kompetentnými veľakrát zlomili palicu. Cyklisti to v Bratislave nemajú ružové. Aj keď sa cyklotrasa konečne vybuduje, väčšinou býva umiestnená na tak nezmyselné miesto, že aj laikom sa vlasy hore dupkom stavajú.
Príkladom je, nedávno vybudovaná cyklotrasa na Dunajskej ulici, kde vodičom nerobí problém zaparkovať svoje auto priamo na trase určenej pre cyklistov. Na podobné problémy upozorňuje predovšetkým mimovládna organizácia s názvom Cyklokoalícia. No v poslednom čase sa výstavba cyklotrás značne rozšírila, ale aj tak sa iným európskym mestám Bratislava nemôže ani len rovnať.
5. Raj reklamy
Podnikatelia a obchodníci si v našom meste len mydlia ruky, pretože o svojich službách, poprípade produktoch, môžu informovať kde sa im zachce. Ak sa pozriete z okna, na každom rohu nájdete bilbórd, ktorý doslova škaredí celé okolie.
Nový primátor Ivo Nesrovnal sľúbil, že s premnoženou reklamou „zatočí“! Aj vizuálny smog bol jednou z jeho hlavných priorít v predvolebnej kampani. Preto sme všetci zvedaví ako sa mu to nakoniec podarí. Či to náhodou neboli iba „silácke reči“?
6. Bratislavské ego
S týmto majú problém asi všetci okrem samotných Bratislavčanov. Na väčšine územiach Slovenska sa chyruje a traduje, že obyvatelia Bratislavy sú rozmaznaní a namyslení, jednoducho si myslia, že sú niečo viac. Sú naozaj Bratislavčania takí? Každý pravdepodobne vychádza zo svojich osobných skúseností.
No pred dvomi rokmi sa stal obrovským hitom internetu video z Bratislavy, kde pravdepodobne opitý chlapec dal jasne najavo svoje sebavedomie vymenovaním vecí, ktoré mal práve oblečené. Asi všetci si pamätáte na video s názvom „Kebab do ruky“. Mladík sa stal taký slávny, že jeho niekoľko slovných poznámok sa stalo námetom na hudobné remixy.
7. Nákupné centrá na každom rohu
Ak chcete ísť v Bratislave na nákupy, tak si máte skutočne z čoho vyberať. Obchodných centier je tu vážne dosť. Ako v roku 2013 uviedla v analýze trhu realitná spoločnosť Colliers International Bratislava je v regióne strednej a východnej Európy na čele rebríčka predajnej plochy nákupných centier v prepočte na tisíc obyvateľov. Dokonca až dvojnásobne prekračuje európsky priemer.
Miesto toho, aby sa tu stavalo viacej športovísk, tí čo ťahajú za nitky, radšej preferujú nákupné komplexy, z ktorých je pochopiteľne väčší zisk. A vďaka tomu vznikajú fámy ako napríklad: ísť v Bratislave relaxovať, to znamená vybrať sa na prechádzku po Auparku.
8. ŠK Slovan … Bratislava
Hoci Slovan mnohí ľudia milujú, zároveň je aj asi najviac nenávideným klubom na Slovensku, či už hovoríme o futbalovom alebo hokejovom oddiely. Stačí si prečítať internetové diskusie pod športovými článkami a hneď zistíte kto je z Bratislavy a kto nie. Niečo o tom vedel aj bývalý futbalový reprezentačný tréner Vladimír Weiss: „Slovan je Slovan, má veľa fanúšikov, takých, ktorí ho milujú, a veľa takých, ktorí ho nenávidia,“ takto sa vyjadril počas svojho pôsobenia na lavičke Slovana.
Ak ste teda fanúšikom „belasích“ inde ako v Bratislave vám hrozí facka takmer v každej krčme. Určite sa teraz neprajníci tešia, pretože hokejový Slovan okupuje poslednú priečku v Západnej konferencii KHL a vyzerá to tak, že budúci ročník si už v kontinentálnej lige ani nezahrá. Futbalisti nie sú na tom o nič lepšie, keďže utŕžili veľkú hanbu na medzinárodnej scéne, keď sa stali fackovacím panákom v Európskej lige.
9. „Obetaví cestári“
Pred dvomi týždňami sme sa konečne dočkali poriadnej snehovej nádielky a opäť naši cestári neprekvapili. Perinbaba ich ako každý rok zaskočila a „nachytala na hruškách“. V meste kolabovala doprava a s prevádzkou mala problém aj mestská hromadná doprava. Následne sa ihneď ozývali hlasy z celého Slovenska, ktoré sa posmešne vyjadrovali na kalamitu v hlavnom meste.
Opäť si stačí niekedy prečítať internetové diskusie, kde ľudia lamentujú, že zo sneženia opäť Bratislavčania robia vedu. Plus sa negatívne vyjadrujú na adresu bratislavských cestárov. Príklad: zase vám tam napadalo 30 centimetrov a už tomu hovoríte kalamita. U nás na Liptove máme pol metra snehu celú zimu a žiadna apokalypsa na cestách sa nekoná…
10. Ceny bytov ako pre zemepánov
Sťahovanie sa za prácou, inak povedané: hromadné vysídľovanie východu. Prevažne mladí ľudia prichádzajú do hlavného mesta kvôli zamestnaniu no narážajú pritom na niekoľko problémov. Azda najväčším je suma, za ktorú sa v Bratislave dá žiť. Aj keď v hlavnom meste evidujeme najvyššie mzdy a najnižšiu mieru nezamestnanosti, ceny bytov sú naozaj šialené. Preto mnohí „prisťahovalci“ iba očami prevracajú.
Ako koncom roka 2014 preukázala analýza Poštovej banky, najdrahšie byty a domy sa predávajú práve v Bratislavskom kraji, kde ich cena dosahuje v priemere až 1 645 eur za jeden meter štvorcový a je teda dvoj až trojnásobne vyššia ako v ostatných regiónoch. No treba si uvedomiť, že životný štandard je tu iný. To znamená, že za bývanie v Bratislave si musíte naozaj priplatiť.
Ak stále patríte k tým jedincom, ktorí Bratislave nevedia prísť na chuť, zhliadnite video pod článkom.
Zdroj foto: flickr.com.