Ministerstvo dopravy tvrdí, že obchvat Bratislavy lacnejšie postaví súkromník než štát
Stavať obchvat Bratislavy formou PPP projektu (projektu verejno-súkromného partnerstva) by bolo oproti bežnému spôsobu výstavby výhodnejšie o 5 až 18 %. Vo finančnom vyjadrení to pri výpočte čistej súčasnej hodnoty peňazí znamená o 85 až 312 miliónov eur.
Vyplýva to zo štúdie uskutočniteľnosti projektu, ktorú dnes zverejnilo ministerstvo dopravy. Materiál porovnával obidve možnosti výstavby obchvatu, verejnosť ho môže nájsť na internetových stránkach obchvatbratislavy.sk a d4r7.sk.
Štúdia porovnávala projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu tohto projektu. Následne zohľadňovala zadržiavané a prenesené riziká, ale aj kvantifikovateľné socioekonomické vplyvy celej stavby v prípade obidvoch postupov výstavby.
Pri štandardnom modeli výstavby obchvatu by hrubé náklady predstavovali 1,546 miliardy eur. Po zohľadnení rizík by však štát vyšiel obchvat v čistej súčasnej hodnote peňazí na 1,728 miliardy eur.
Na druhej strane, výstavba obchvatu cez PPP projekt by podľa štúdie stála v hrubom vyjadrení od 2,505 miliardy až po 2,742 miliardy eur. Po zohľadnení rizík, ale aj očakávaných pozitívnych socioekonomických vplyvov by však jej konečná cena v čistej súčasnej hodnote bola nižšia, vyšla by na 1,416 miliardy až 1,642 miliardy eur.
Podľa štúdie tak výstavba obchvatu formou PPP projektu prinesie štátu v konečnom porovnaní väčšiu hodnotu za vynaložené peniaze. Pri konvenčnom spôsobe výstavby sa pritom počítalo s budovaním obchvatu až v rokoch 2023 až 2026 a následnou prevádzkou približne 23 rokov. V súčasnosti je totiž podľa ministerstva dopravy jasné, že najbližších sedem rokov nebude mať štát dostatok financií z rozpočtu ani európskych peňazí na to, aby sa obchvat staval klasickým spôsobom. Pri výstavbe formou PPP projektu sa počíta s výstavbou v rokoch 2016 až 2019 a následnou prevádzkou približne 30 rokov.
Prečítajte si tiež: Nový Starý most je v sklze. Poskladáme sa všetci na 70-miliónovú rekonštrukciu?