Nová podoba Osobného prístavu čaká na územné rozhodnutie
Doterajšie návrhy rekonštrukcie v minulosti viackrát kritizovali aktivisti a občianske iniciatívy.
Spoločnosť Slovenská plavba a prístavy – lodná osobná doprava (SPaP-LOD) sa chystala začať s búracími prácami ešte v roku 2019 a v tomto roku s rekonštrukčnými prácami.
Investícia päť miliónov eur
Projekt rekonštrukcie budovy Osobného prístavu v Bratislave však stále nezískal územné rozhodnutie. „Právoplatné územné rozhodnutie zatiaľ nebolo vydané. Očakávame ho čoskoro,“ uviedol Marek Považan, predseda predstavenstva SPaP-LOD.
„Rekonštrukcia budovy Osobného prístavu prinesie skvalitnenie služieb pre cestujúcich vo vnútrozemskej vodnej doprave na úrovni 21. storočia, odstráni sa jej žalostný vzhľad a prinesie ďalší priestor pre Bratislavčanov, ktorý im umožní bližší kontakt s medzinárodným veľtokom – riekou Dunaj,“ poznamenal Považan. Rekonštrukčné práce by mali trvať 18 mesiacov, celková investícia sa odhaduje na päť miliónov eur.
Necitlivá dostavba
V minulosti aktivisti a občianske iniciatívy kritizovali návrhy rekonštrukcie a navrhovanú dostavbu označovali za necitlivú. Iniciatíva Bratislava otvorene napríklad poukazovala na to, že dostavba zničí celkový chránený vizuál panorámy Starého Mesta a jeho nábrežnej promenády, výrazne zdeformuje pamiatkovo chránené diaľkové pohľady a potlačí vizuálnu dominanciu národnej kultúrnej pamiatky (NKP) – budovy Slovenského národného divadla i ďalších NKP.
SPaP-LOD s týmito tvrdeniami nesúhlasí. „Podľa nášho názoru sú tieto kritiky a podnety neopodstatnené, nedôvodné a ich skutočný dôvod nám zostáva skrytý. Ani jedna z iniciatív neprejavila záujem o rokovanie, nie je nám zrejmé, z akých informácií a podkladov ich podnety vychádzajú,“ zdôraznil Považan.
Pripomienky zapracovali
Podľa Považana sa otázkou vzhľadu, výšky a objemu, či dispozičného riešenia budovy po rekonštrukcii zaoberali príslušné orgány a ich pripomienky a upozornenia boli do projektu modernizácie a rekonštrukcie budovy zapracované.
A to tak, aby bol v maximálnej miere zachovaný vzhľad nábrežia na jednej strane a na strane druhej, aby bolo vyhovené potrebám medzinárodnej vodnej osobnej dopravy a s ňou súvisiacej infraštruktúry pre 21. storočie. Spoločnosť už v minulosti poznamenala, že výška budovy nedosiahne ani výšku stromov nachádzajúcich sa v blízkosti budovy na nábreží.
Budova osobného prístavu v Bratislave bola dostavaná v roku 1969 a čiastočnou rekonštrukciou prešla v polovici 90. rokov 20. storočia.
VIZUALIZÁCIE: Osobný prístav na Fajnorovom nábreží čaká rekonštrukcia. Budova výrazne omladne
Na Café Propeller pridajú repliku pôvodného nápisu
Chcete dostávať pravidelný prísun čerstvých správ z Bratislavy a okolia? Sledujte nás na Facebooku, Instagrame a Twitteri.