Tomáš Stupavský Samospráva

Staré Mesto ide bojovať proti reklame. Nový starosta ruší počin predchádzajúceho vedenia

Z ulíc bratislavského Starého Mesta má zmiznúť prvých 38 trojnožiek s reklamou. Nový starosta Radoslav Števčík totiž zrušil rozhodnutie predchádzajúceho vedenia a firme Pre Sent, ktorá takto predáva reklamný priestor, od januára nepredĺžil rozhodnutie o užívaní verejného priestranstva.

Ilustračný obrázok k článku Staré Mesto ide bojovať proti reklame. Nový starosta ruší počin predchádzajúceho vedenia
Zdroj: Dnes24.sk

Firma sa sťažuje, tvrdí, že svojimi plochami prispieva ku skultúrneniu Bratislavy. Števčík nepredĺžil firme rozhodnutie pre trojnožky na Rybnom námestí, na Gorkého či na Medenej ulici.

„Je to prvý krok k redukcii vonkajšej reklamy v Starom Meste. Reklamných zariadení je tu prebytok, a tak chcem postupne rušiť všetky nájmy alebo súhlasy, ktoré boli v minulosti udelené,“ povedal Števčík.

Na stole vraj už starosta má aj ďalšie žiadosti o predĺženie nájmu veľkých bigboardov či billboardov a vraví, že v spolupráci s poslancami plánuje žiadostiam nevyhovieť. Redukovať reklamu tak chce takouto „prirodzenou cestou“. Tento rok sa napríklad podľa Števčíka končí nájom asi trom desiatkam svetelných reklám na staromestských chodníkoch, ktorý už nový starosta neplánuje predĺžiť.

Firme chce reklamou pomáhať občanom

Firma Pre Sent má na Hviezdoslavovom námestí ešte ďalších 19 reklamných trojnožiek. Tam má však prenajatý pozemok, no zmluva platí len do konca tohto roka. Potom majú skončiť aj tie. „Prídeme takto o časť príjmov, toho som si vedomý, ale nie je vhodné, aby mestská časť plnila svoj rozpočet príjmami z reklamného smogu, ktorý obyvateľom aj návštevníkom mestskej časti prekáža,“ zdôrazňuje nový starosta.

Firma Pre Sent sa bráni. Jej konateľ Peter Šrůtek vysvetľuje, že na plochách zverejňujú informácie o kultúrnych, športových a spoločenských podujatiach. „Nejde teda o umiestňovanie plagátov komerčného charakteru. Našimi plochami a informáciami o kultúre prispievame ku skultúrneniu Bratislavy,“ povedal. Mesto bolo podľa neho dosiaľ zaplavené čiernymi výlepmi, lebo na propagáciu neexistovali cenovo dostupné plochy.

Prečítajte si tiež: Starosta Števčík prezradil svoje plány. Z úradu odišli prví zamestnanci, nová hovorkyňa ešte len príde

„Naši klienti, bratislavské divadlá a kultúrne inštitúcie, dnes oceňujú, že naše cenové podmienky a starostlivosť o plochy sú na takej úrovni, že sa im nevyplatí robiť čierne výlepy,“ zdôraznil. Firma sa podľa konateľa snaží, aby ich plochy zapadli do prostredia mesta a dvakrát týždenne ich tiež čistí.

Reklama špatí

Starosta však vysvetľuje, že reklama nielen špatí vizuálne, ale aj tvorí prekážku. „Umiestňovali sme nové smetné koše a dosť nám to komplikovalo situáciu. Chceli sme ich dať k stĺpom verejného osvetlenia a tam bola reklama. Dnes už tiež nespravíte peknú fotografiu národného divadla či Hviezdoslavovho námestia bez toho, aby ste na nej nemali aj reklamu,“ vysvetľuje. Hviezdoslavovo námestie chce mať úplne bez reklám.

Mestská časť firme Pre Sent tiež vyrubila dodatočnú miestnu daň za minulý rok vo výške 7500 eur. „Predtým bolo 38 kusov zdanených tak, akoby zaberali len sedem štvorcových metrov. Reklamné zariadenie má byť však podľa zákona zdanené samostatne sadzbou za každý začatý štvorcový meter a deň,“ vysvetľuje Števčík s tým, že trojnožky podľa tohto princípu zaberajú až 38 štvorcových metrov.

Trojnožky firma ešte neodstránila, argumentuje, že zatiaľ nemá v ruke oficiálne rozhodnutie mestskej časti. Ak svoje reklamné zariadenia v najbližšom čase neodstráni, starosta tvrdí, že plochy viditeľne označí ako nelegálne zariadenie. „Kým tiež zariadenia neodstránia, dovtedy ich budeme zdaňovať novou sadzbou,“ dodal.

Zdroj foto: Facebook – Zelená hliadka

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM