Eva Sládková Správy Samospráva

V Petržalke si jeden rezident registroval až 9 áut! Väčšina obyvateľov má však len jedno

Petržalka má zaujímavé dáta z registrácie občanov do parkovacieho systému. Využije ich aj mesto pri plánovaní parkovacej politiky.

Ilustračný obrázok k článku V Petržalke si jeden rezident registroval až 9 áut! Väčšina obyvateľov má však len jedno
Zdroj: TASR

Samospráva Petržalky spustila registráciu do parkovacieho systému 1. októbra minulého roka. Za 7 mesiacov si stihlo 28-tisíc 155 obyvateľov zaregistrovať viac ako 31-tisíc vozidiel. Na jedného Petržalčana tak pripadá 1,12 vozidla. 4 autá má len 48 Petržalčanov, 5 áut 15 a 6 áut 3. Jeden rezident si zaregistroval až 9 automobilov!

Domácnosti

„Len jedno auto si registrovalo 25 137 ľudí. Viac ako 9,5 % Petržalčanov si registrovalo na svoje meno 2 automobily. Tu však z pohľadu výpovednej hodnoty absentujú čísla za bytové domácnosti, ktoré by bližšie predstavili stav z pohľadu domácností. A práve tieto bytové domácnosti budú dôležité v prípade celomestskej politiky a jej pravidiel, ktoré limituje počet rezidenčných kariet na 3 kusy,“ vysvetľuje petržalský poslanec a vedúci tímu dátových analytikov Bratislavy Pavol Škápik.

Vlastníctvo

Zaujímavé je určite aj to, aký majú rezidenti vzťah k registrovanému automobilu. Väčšina, 26 816 automobilov si registrovali majitelia vozidla. Takmer 10 % z vozidiel si rezidenti zaregistrovali ako služobné vozidlo. Pri 1 250 vozidlách si Petržalčania uviedli, že vzťah k autu majú cez leasing alebo úver. Vidno to aj na spôsobe registrácie. Majitelia tak mohli urobiť online, tí, čo majú služobné vozdilá, museli prísť osobne.

„Až 26 000 vozidiel bolo registrovaných elektronicky, teda ich užívatelia – majitelia využili na registráciu spracovanú aplikáciu. Títo obyvatelia len vyplnili údaje a ich overenie a schválenie bolo už v rukách Petržalky. Po overení bolo zaslané len schválenie. Len 17 % vozidiel bolo registrovaných osobne, teda ich majitelia či užívatelia boli fyzicky na kontaktných miestach zriadených mestskou časťou. Vo väčšine prípadov išlo buď o seniorov, alebo o osoby, ktoré z dôvodu užívania služobného vozidla museli dokladovať osobitne vzťah k tomuto vozidlu,“ dodáva Pavol Škápik.

Pilot

Bratislava má začiatkom budúceho roka spustiť celomestskú parkovaciu politiku. Petržalka, ale aj Ružinov, či Nové Mesto alebo Karlova Ves už spustili svoje pilotné parkovacie zóny. Čísla z petržalskej registrácie sú dôležité aj pre celomestské plánovanie.

„Ukazuje sa, že oveľa menej ľudí, ako sme si mysleli, má veľa áut. To je dôležité zistenie pre nastavovanie parkovacej politiky. Využívaním údajov vieme zlepšiť život na Slovensku. Či už je to na malej lokálnej úrovni alebo národnej, dáta by mali byť vždy podkladom pre rozhodnutia. Treba však pripomenúť, že pre kvalifikované rozhodnutia nestačí len dáta mať, ale treba im aj rozumieť. Správna interpretácia dát je alfou a omegou kvalitných a správnych rozhodnutí vo verejnom živote a pri výkone verejnej moci,“ uzatvára Pavol Škápik.

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM